r e i n h a r d h a v e r k a m p
22.6 - 31.7.2000
NORGE
2000
utstillingens
grunnide er å utforme galleriet slik at det i første øyeblikket
ser ut som en nyåpnet vanlig butikk: vinduene skal dekkes til
fra innsiden med en folie som bærer butikkens velkjente logo.
det tilsvarer i format, skriftype og farge nøyaktig logoen
til REMA 1000, innholdet derimot er forandret til NORGE 2000. hensikten
er å tematisere den rollen store næringskjeder har i dagens
samfunn? REMA 1000 – logoen har blitt til en immanent del av bybildet.
dette bevisstgjøres gjennom det fenomenet at logoen gjenkjennes
uten at ordet REMA dukker opp. den ensrettede virkningen på
våre daglige behov og ”handlings”-muligheter problematiseres.
fargene i logoen fremstår plutselig ikke lenger som tilfeldig
valgt. installasjonen problematiserer også fokuseringen på
årtusenskiftet ved å kontrastere den med et fremmed innhold.
> MER |