PRESSEMELDING:

BASIC SPECULATIONS

By The Way, galleri for samtidkunst
08.02. – 11.03. 2007
Åpning torsdag 08.februar kl 20.00

Gruppeutstillingen ”Basic Speculations” åpner 8. Februar 2007 på By The Way galleri for samtidkunst. Utstillingen er produsert av Sveinung R. Unneland i samarbeid med syv andre kunstnere. Alle deltar med nye verk som er spesielt produsert til galleriets unike beliggenhet og måten galleriet henvender seg til det offentlige rom på. Tittelen antyder spekulasjoner rundt noe grunnleggende. Om dette dreier seg om tings ”egentlige” sammenheng eller om kunstnernes tvilsomme påstander står åpent til betrakter å tolke.
Gjennom video, foto, lyd og skulptur antyder kunstnerne på ulike måter en grunnleggende undring til forskjellige aspekter ved vår samtid.


Introduksjon av kunstnerne
1. Sveinung Rudjord Unneland (f.1981). I prosjektet The Ending bringes assosiasjonene til sirkuset, filmkulisser eller amerikanske veikroer. Verket beveger seg i grenselandet mellom kunst og populærkultur, og utformingen er gjort med tanke på at skiltet skal inngå i en rekke ulike sammenhenger. Disse referansene til populærkulturen representerer noe velkjent, mens utsagnet «the ending» fremstår som lettere surrealistisk og spekulativt i denne sammenhengen. Tankene ledes til samfunnets konstante bebudelse av krise, dommedagsprofetier som aldri går i oppfyllelse og historieskrivningens konstruerte tidslinjer og epokeskifter, men blir også en kommentar til stedet det står. Ved hovedfartsåren til hjerte av byen.

2. Tora Dalseng (f.1981). Birds, Birds, Other Birds. Installasjon med utgangspunkt i den britiske krimserien Inspector Morse, bestående av tekst og tegn på treplate og papir. Inspector Morse er på vei mot en tilværelse som pensjonist og må snart nøye seg med å etterforske begivenhetene i sine nære omgivelser. Han diskuterer muligheten for å bli fuglekikker med kollegaen Seargent Lewis. Tora Dalseng forestiller seg at en aldrende og noe desillusjonert Morse lager en oversikt over fuglene han ser fra vinduet sitt. Tragedien med Morse er at han kanskje ikke er så interessert i det ordinære, og trenger noe mer utfordrende for å holde seg våken.

3. Gard Andreas Frantzsen (f.1976) er representert med verket Capitalist Spaces, som består av 3 ink-jet prints og 3 piler som opererer i rommet mellom disse. Bildene undersøker sirkulasjon av forskjellige samfunnselementer som kapital, varer, eiendom og historie.
Fotografiene hans henter ofte problemstillinger fra det offentlige rom, ett av temaene som går igjen er hvordan vi opplever og leser våre omgivelser. Han fokuserer ytterligere på den fragmenterte dialogen som ofte oppstår i rommet mellom forskjellige manifestasjoner i byrommet.

4. Linn Anita Pedersen (f.1982) & Jan Freuchen (f.1978) Trouble and Desire
Videoloop, ca 1 min, 2007. Kameraet dreier rundt en konstruksjon, reisverket til et påbegynt og muligens forlatt hus. Spredte rester av byggematerialer ligger rundt byggverket og en gammel avis med overskriften ”Trouble & Desire” understreker bosituasjonens sosiale komplikasjoner. Huset er et midtpunkt i menneskenes verden som alt annet sirkler rundt. Dette er sonen hvor trøbbel og begjær vekselsvis forener og splitter husets beboere. 5. Saman Kamyab (født 1981) arbeider med foto, video og installasjon og viser ofte bruddstykker av menneskelig aktivitet eller interaksjon, der individets fremmedgjøring i forhold til fysiske og mentale strukturer er antydet. I Untitled(View #1) settes de fysiske rammene i fokus, hvor skillet mellom privat og offentlig rom tydeliggjøres.

6. Borghild Rudjord Unneland (f.1978). I verket ”this is life” presenterer hun lyden av en gjentagende trommevirvel fra innsiden av By the Ways lokaler. Her spiller hun på sirkus assosiasjoner, på lyden av forventning og spenning. Kunstneren ønsker å fokusere på handlingen man kobler til lyden man hører. På en måte ønsker hun å vekke en nysgjerrighet for det man ikke ser. Hva foregår på innsiden av huset der lyden kommer fra. På en annen måte ønsker kunstneren å underliggjøre det man ser. Ved å koble lyden til det hverdagslige, pulserende livet utenfor gallerirommet.

7. Toril Johannessen (f.1978) viser bildet A Fateful Sign. Fotografiet, som viser en søyle av røyk mot himmelen, er fra den mislykkede oppskytningen av den amerikanske romfergen Challenger. Under scanning har boken som bildet er hentet fra blitt beveget på slik at det oppstår små forvrengniger som skjuler teksten i boken og gjentar linjene i røyksøylen i bildet, og det oppstår en forskyvning mellom form, symbol og meningsinnhold.