I
II
III
IV
 
u  n  n  i     g  j  e  r  t  s  e  n

27.3. - 4.5.2003

"CREATIVE HISTORY"

CREATIVE HISTORY består av monokrone plakater med slagkraftige påstander om kjente, kvinnelige kunstnere. Setningene er løgner, sannheter eller kunne-ha-vært-sannheter, omtrent som det bruker å være i kunsthistorien - men med andre helter.

For mer info se www.creativehistory.com og nedenfor.


> MER
I
II
III
IV
 
Etter kunstutdannelsen ble Unni Gjertsen oppmerksom på hvordan mannlige kolleger så ut til å ha en egen snarveg til de prestisjefylte og historieskapende institusjonen, til tross for at kvinnene var like aktive på kunstscenen generelt. Samtidskunsten så ut til å være påvirket av kvinnelige kunstnere tematisk og estetisk. Det var frustrerende å legge merke til at de ikke ble kredittert .

CREATIVE HISTORY er ikke mer kreativ enn historie bruker å være. Gjertsen erindrer det hun vil erindre, som andre historikere. CREATIVE HISTORY er en could-have-been historie. Hun fokuserer på berømte kunstnere, som superlativene likevel har vanskelig for å feste på. Det er kunstnere som får en mer etablert funksjon som unntak for hvert år historien får virke. Monokrone plakater med et "eyecandy" uttrykk bærer slagkraftige påstander om kvinner som Yoko Ono, Agnes Varda og Meret Oppenheim. Plakatene som presenteres samtidig på Galleri Båstadgt i Malmö og på By the Way i Bergen er et frekt forsøk på å infiltrere institusjonell historieproduksjon.

CREATIVE HISTORY skulle kunne bli en virkelig historie!
I
II
III
IV
I
II
II
IV